ازدواج زن و شوهر درآخرت

زن و شوهر بعد از مرگ هم نسبت به هم محرم هستند ، يعني اگر زني از دنيا برود ، مرد نسبت به او محرم است و همچنين بر عكس ؛ اما در آخرت و برزخ معلوم نيست كه محرميت و نامحرميت به شكل دنيايي مطرح باشد. زيرا در آن جهان تكليف به اين شكل معنا ندارد .

اما در خصوص ازدواج دائم آن ها بايد گفت :
ازدواج مخصوص دنيا نيست و در برزخ و قیامت هم وجود دارد. بلكه بالاترين لذت بهشتيان ازدواج با همسران بهشتی است ؛ اما در خصوص ازدواج زن و شوهر در بهشت ، اين امر شدني است. اما شروطي دارد :

·        بهشتی بودن هر دو

اولاً هر دو اهل بهشت باشد. به علاوه هريك تمايل به همسر داشته باشد و مانعي هم نباشد .
اما اينکه از اهل بهشت باشد، به دليل اينکه اهل بهشت با اهل جهنم قابل جمع نيستند . اصلاً تمايل به اختيار همسر جهنمي در فرد بهشتي ايجاد نمي‌شود. آخرت سراي ظهور باطن افراد است . اگر فردي اهليت بهشت را نداشته باشد، باطن او بر اهل بهشت آشکار است . زيبائي‌ها و جذابيت هاي ظاهري که در دنيا باعث علاقه در دنيا شده بود،با پديدار شدن باطن زشت فرد ، باعث مي شود كه اصلاً تمايلي نسبت به او در شخص بهشتي ايجاد نشود.


·        تمایل داشتن به ازدواج مجدد

اما در صورتي که زن اهل بهشت بود، ولي تمايلي به اختیار آن فرد نداشت ، نيز نمي‌توان انتظار داشت که خداوند او را به اجبار در اختيار فرد خواستار او قرار دهد. زيرا لازم است ميل و خواست هر دو مورد توجه قرار گيرد. از امام صادق(ع) سؤال شد:
آيا زن و شوهر مؤمن که وارد بهشت مي شوند، با هم ازدواج دائم مي کنند؟ حضرت فرمود: خداوند عادل است. اگر مرد از زنش افضل باشد، اختيار با مرد است که زنش را بپذيرد يا نه. اگر پذيرفت، يکي از زنانش مي‌شود. اگر زن از شوهرش افضل باشد، اختيار با اوست. اگر پذيرفت ،همان شوهرش مي شود. 


از اين روايت استفاده مي شود که خداوند به ميل آن ها توجه دارد . اگر هر کدام ميل به ديگري نداشت، خدا او را مجبور نخواهد کرد.
در صورتي كه تمايل دو طرف در بهشت وجود داشته باشد و مانعي هم از مانند اختلاف جايگاه دو نفر نباشد ،خداوند آن ها را به همسري هم در مي آورد ، زيرا خداوند در قرآن در وصف بهشت مي فرمايد:
جنات عدن يدخلونها تجري من تحتها الانهار له فيها ما يشاؤُن کذلک يجزي الله المتّقين .

 به بهشت‌هاي جاويدان داخل مي شوند. در آن جوي‌هاي روان است. هر چه بخواهند برايشان مهيّا است. خدا پرهيزگاران را چنين پاداش مي دهد

بر اين اساس ازدواج با همسر دنيايي به اختيار خود بهشتيان است . اگر مايل به ازدواج با ديگري بودند، خداوند مانع از اين تمايل نمي شود ؛ البته نبايد از ياد برد كه وضعيت ظاهري و باطني بهشتيان در بهشت آن قدر متفاوت و پر از شكوه و عظمت و زيبايي است كه زيباترين و كامل ترين حوريان بهشتي در برابر بهشتيان جلوه اي ندارند ؛ از اين رو به دليل ويژگي هاي خاص عالم ملكوت، خواسته انسان در بهشت متفاوت با خواسته هاي دنيايي است .


چه بسا چيزهايي را در دنيا آرزو مي كند. اما در بهشت که تمام حقايق آشکار مي شود ، خواسته هايش متفاوت مي شود ؛ اصولا بهشتيان که به بالاترين مراتب کمال نائل شده اند ، خواسته هاي شان نيز کامل مي شود . در هر حال هرچند توصيف اوضاع خاص بهشت و بهشتيان چندان آسان نيست ، اما بر اساس آیات و روايات تا آن جا كه ميل و شوق آن ها به امري باشد ،خداوند از فراهم آوردن آن دريغ نمي ورزد .

در آیات و روایات مواردی بسیار اندکی از نحوه زندگی در آخرت بیان شده است و جزئیات زندگی انسان پس از مرگ در آخرت به طور کامل برای کسی جز حضرات معصومین (ع)روشن نیست، اما مسلم است که پیوند زناشویی بین مرد و زن و تعهدات آن مربوط به همین عالم دنیا است و زنانی که در دنیا همسر داشته اند ملزم نیستند که در آخرت هم با همان شخص زندگی کنند؛ چون عقد زناشویی آنان مربوط به همین زندگی دنیایی آنها است و در آخرت هر کسی در گرو عمل خود است و باید جواب گوی اعمال خود باشد.

اگرچه در برخی روایات آمده است که “در آخرت خداوند زنان مؤمن را به صورت حورالعین در می آورد و با همسران صالح خود در بهشت نیز زندگی می کنند”  اما این بدان معنی نیست که زنان مؤمن مجبور باشند در آخرت نیز با همسران دنیایی خود زندگی کنند. بله اگر خود بخواهند می توانند با آنان زندگی کنند. همچنین در تفسیر مجمع البیان آمده :” ممکن است مراد از زنانی که در بهشت نصیب مؤمنین می شود، همین زنان دنیایی آنها باشد که در آخرت به صورت حورالعین در می آیند و با همسران خود در بهشت زندگی می کنند.”

اما برای زنانی که در این دنیا بی شوهر بوده اند و یا زنانی که شوهرشان اهل جهنم است نظیر آسیه همسر فرعون، در بهشت همه چیز فراهم است و هرگونه لذت از جمله همسران صالح بهشتی در اختیار آنان قرار می گیرد؛ زیرا در قرآن کریم آمده است: “در بهشت آن چه دل می خواهد و چشم از آن لذت می برد موجود است.  این آیه همه نوع لذت ها از جمله همسران صالح بهشتی را شامل می شود. در آیه دیگر به خصوص همسران بهشتی تصریح شده و می فرماید: “برای بهشتیان در آن جا همسران پاک و پاکیزه است. از مجموع این آیات بخوبی به دست می آید که زنان بهشتی همانند مردان بهشتی از هرگونه لذت دل خواه بهره مند خواهند بود و از جمله از لذت زندگی با همسر صالح بهشتی و دل خواه.

قرآن کریم در بعضی از آیات “حور العین” را به عنوان همسران بهشتی معرفی کرده چنان چه می فرماید: “ما آنها را با حورالعین تزویج می کنیم.” این آیات زنان و مردان بهشتی را شامل می شود؛ زیرا هیچ دلیلی وجود ندارد که این وعده های الهی اختصاص به مردان داشته باشد، بخصوص آن که اگر در واژه “حور” و واژه “عین” و مفهوم لغوی آنها دقت شود معلوم خواهد شد نعمت حورالعین اختصاص به مردان ندارد و نصیب زنان نیز خواهد شد.

طبیعی است که این معنایش این نیست که کسی به آنها ملحق نمی شود بلکه همچنان که مفسران گفتند: آیات قرآن صریحاً این مطلب را بیان مى‏کند که در جمع بهشتیان، پدران و همسران و فرزندان آنها که صالح بوده‏اند وارد مى‏شوند، و این در حقیقت براى تکمیل نعمت هاى الهى بر آنان است، تا هیچ کمبودى حتى از نظر فراق افراد مورد علاقه خود نداشته باشند، و از آن جا که در آن سرا که سراى نوین و متکاملى است همه چیز تازه و نو مى‏شود آنها نیز با چهره‏هاى تازه و نو و محبت و صمیمیتى داغتر و گرمتر وارد مى‏شوند، محبتى که ارزش نعمت هاى بهشتى را چند برابر مى‏کند.

گر چه در آیه ۲۳ سوره رعد تنها پدران و فرزندان و همسران ذکر شده‏اند، ولى در واقع همه بستگان در این جمع، جمعند، چرا که حضور فرزندان و پدران بدون حضور برادران و خواهران و حتى سایر بستگان ممکن نیست، و این مطلب با کمى دقت روشن مى‏شود، زیرا هر گاه کسى بهشتى باشد پدر صالح او نیز به او ملحق مى‏شود، و از آنجا که پدر صالح بهشتى است، همه فرزندانش به او مى‏پیوندند و به این ترتیب برادران به هم ملحق مى‏شوند  و با همین محاسبه سایر بستگان نیز در آن جمع حضور خواهند داشت.

شما نیز با عضویت در سایت همسریابی طوبی با انتخاب صحیح میتوانید همسر بهشتی انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش − 3 =