همسرداری اسلامی

آئين همسر داري در اسلام، و مي توانيم بگوييم که فاطمه زهرا تجسم قرآن بود يعني در قرآن هر چه آيه براي کمالات هست بالاترين درجه اش را شما در حضرت زهرا مي بينيد. حالا خانمها، دخترهاي عزيز، خانمهاي محترم، يک نگاهي بکنند ببينند چقدر با اين خط کشي که امشب من مي گويم اگر هر اندازه به خط نزديک ترند بيشتر خدا راشکر کنند. هر اندازه فاصله گرفته اند ببينيم چقدر فاصله داريم.

۱- حضرت زهرا( سلام الله عليها)، قرآن مجسّم

زهرا (س) قرآن مجسم. قرآن لفظ که شود، مي شود قرآن . و انسان که بشود، مي شود زهرا. چطور؟ در قرآن آياتي داريم مثلاً مي فرمايد که: ۱- «و بالوالدين احسانا» بالاترين درجه احسان فاطمه زهرا بود بقدري نسبت به پدرش احترام مي کرد که پدرش گفت: تو دختري يا مادر، محبت هايي که تو مي کني محبتهاي دختري نيست، محبتهاي مادري است تو ام ابيها هستي تو مادر پدرت هستي. احسانش از مرز دختري فراتر مي رفت وقتي حضرت رسول (ص)، به او فرمود: که بعد از رحلت من نزديک ترين کسي که به من ملحق مي شود تو هستي، خنديد به عنوان مثال پيغمبر الآن دارد از دنيا مي رود فاطمه زهرا پريشان شد، کنار گوشش فرمود: که پريشان نشو من که از دنيا بروم تو فوراً به من ملحق مي شوي. خنديد يعني عروسي که در هجده سالگي، دختر جوان وقتي خبر مرگ را مي شنود مي خندد بخاطر اينکه به پدرش ملحق مي شود. چقدر انسان بايد پدرش را دوست داشته باشد که از جواني و عروسي و داماد و شوهر به راحتي بگذرد و به مرگ لبخند بزند. اين عشق به پدر اگر هم بحث «بوالدين احسانا» هست قله اش زهرا است.

۲- در قرآن داريم «اخبتوا الي ربّهم»، يعني دربست مال خدا باشيد. نه حالا چند درصد خدا چند درصد هم غير خدا، اگر بناست که ما در بست مال خدا باشيم مخبطين باشيم و دربست باشيم دربستي يعني اينکه حتي يک هزارم حواسمان به غير خدا پرت نشود. اگر در قرآن داريم «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ آل عمران/۹۲» يعني نمي رسيد به بر به نيکي نمي رسيد « حَتَّى تُنْفِقُوا آل عمران/۹۲»ا مگر اينکه انفاق کنيد « مِمَّا تُحِبُّونَ آل عمران/۹۲» هر چه را دوست داريد بدهيد اگر چيزي را دوست داريد به فقير بدهيد. نه حالا اين پيراهن که تنگ شده کوتاه شده رنگش رفته از مد افتاده چيزهايي که مي خواهي بيرون بريزي به فقير بدهي که هنر نکرده اي چيزي را که دوست داري بده قرآن مي فرمايد: اگر مي خواهي رشد کني هر چه را دوست داري بده ما وقتي پول بخواهيم بدهيم به فقير اگر پولي را در آورديم اگر پول سياه بود مي دهيم به فقير سفيد را نگه مي داريم براي خودمان با اين که پول سفيد هم چند دقيقه ديگر خرج مي شود ولي دلمان خوش است يک چند دقيقه اين پول سفيد در جيبمان است .

۲- رسيدگي به محرومان، ويژگي اهل بيت پيامبر عليهم السلام

قرآن مي فرمايد: هر چه را دوست داري بده من چيزي که دوست دارم اين است ما اگر گوسفندي قرباني کنيم کبابيهايش را مي گذاريم در يخچال مي گوييم که اين باشد کباب کنيم کله پا چه اش هم مال فردا صبح سيراب شيردانش هم براي فردا عصر ديگر حالا هر چه مانده بود در راه خدا مي دهيم هر چه دوست داريد بدهيد. اگر در قرآن مي گويند و «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ الإنسان/۸» به فقرا غذا بدهيد زهرا (س) نزديک افطار بود که يک شب فقير و يتيم و اسير در خانه را زدند و غذاي افطاري شان را دادند. تمام آياتي که در قرآن مي فرمايد: «في سبيل الله» فقط براي خدا کار بکنيد اينها وقتي افطارشان را به فقير دادند گفتند «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا الإنسان/۹» نه جزا مي خواهيم از شما نه شکور، تشکر. توقع تشکر هم نداريم. ما اين را براي خدا مي دهيم حالا اصلاً هيچ توقعي نداريم، که شما حتي به ما دست شما درد نکند هم نگوييد اگر اخلاص است اين است.

اگر در قرآن آياتي براي جهاد هست زهرا در جنگ خندق شرکت کرد. در جنگ احد شرکت کرد. اگر بحثي از هجرت هست فاطمه زهرا جزو مهاجرات بود که از مکه به مدينه هجرت کرد. اگر راجع به صبر آياتي است در قرآن الگو و مجسمه صبر زهرا بود. به قول شاعر مي گويد که آن قدر مصيبت بر من ريخت که اگر بر روز ريخته شده بود آن روز از غصه شب مي شد. اگر آياتي در رابطه با توجه به ديگران در قرآن است فاطمه زهرا از سر شب تا صبح اول به ديگران دعا مي کرد، امام حسن مجتبي (ع) گفت مادر يک دعا هم براي خودت بفرما، فرمود «الجار ثم الدار» اول همسايه بعد خودمان. ديگران مقدمند. اگر آياتي راجع به تربيت اولاد هست فاطمه زهرا اولادهايي که تربيت کرد پسرش حسن و حسين بود دخترش زينب کبري اگر آياتي در قرآن براي حجاب و حيا هست فاطمه زهرا حتي درخواست کرد که من نمي خواهم بدن من را حتي بعد از مرگم کسي ببيند و لذا زنها و مردها را روي تخته مي گذاشتند تخته صاف يک نفر آمد تابوت درست کرد که يک ديواري هم داشته باشد گفت: من در فلان منطقه تابوت اين رقمي ديدم فاطمه زهرا شاد شد فرمود: اگر من مردم، بدن من را بعد از مرگم نمي خواهم در جلوي چشم مردها باشد.

اگر بحث عبادت هست اينقدر عبادت کرد که زانويش ورم کرد. پاهايش ورم کرد. اگر بحث شهادت هست زهرا (س) هم خودش شهيد است. هم شوهرش شهيد است. هم مادر شهيد است. يعني همسرش شهيد خودش شهيد مادر شهيد. اگر بحث تبليغ هست زهرا (س) بخشي از عمرش را تبليغ مي کرد. جلساتي داشت خانمهاي مدينه مي آمدند از ايشان استفاده علمي مي کردند. اگر بحث همسرداري هست يک تقاضا در عمرش از همسرش نکرد. معطل نکنم هر آيه اي هر کمالي در قرآن هست: فاطمه زهرا برجسته ترين نمونه آن آيه را عمل کرد. پس اگر بگويم زهرا (س) مجسمه قرآن است و قرآن ناطق است، حرف نابجايي را نزده ايم. بينندگان بحث را در تولد اين بي بي گوش مي دهند. همسرداري در قرآن چگونه است در قرآن راجع به همسرداري چند تا جمله داريم.

چون تولد حضرت زهرا را روز زن هم ناميده اند.

۳- زندگي بر اساس عرف پسنديده جامعه

آئين همسرداري: در قرآن اول مي فرمايد که چه مرد، چه زن اين رقمي همسرداري کنيد. «عاشروهن»، عاشروا يعني معاشرت کنيد، زندگي کنيد با خانمتان «عاشروهن بالمعروف» يعني زندگي که مي کنيد به طور معروف زندگي کنيد يعني طوري زندگي کنيد معقول و پسنديده باشد بعضي مرد ها سليقه هاي خاصي دارند، بعضي زنها سليقه هاي خاصي دارند زن وسواسي است. هر چه شوهرش مي گويد اينقدر آب نريز به خدا پاک شد خانم مي گويد به دلم، نچسبيد، اين دلم مي دانيد چيست؟ يعني خدا بيخود مي فرمايد که پاک شد. چون خدا مي فرمايد پاک شد پيغمبر و چهارده معصوم و مراجع تقليد همه مي گويند پاک شد خانم مي گويد همه شما دروغ مي گوييد من مي گويم پاک نشد، وسواسي در مقابل خدا و پيغمبر جبهه مي گيرد همه مي گويند پاک شد او مي گويد پاک نشد اين معروف نيست زندگي بايد معروف باشد باقي زنها چقدر آب مي ريزند باقي مردها چگونه پول خرج مي کنند. اگر مرد، مردان ديگر براي خانمشان چگونه هديه مي خرند. شما هم مثل بقيه هديه بخر، کاري نکنيد که مثلا من آخوندم بايد طوري زندگي کنم در خانه که اگر خواستگاري، آخوندي آمد، طلبه اي آمد دختر مرا بگيرد خانمم نگويد بر پدرم لعنت دخترم را به آخوند بدهم يعني طوري زندگي کنم که ديگر همسر من از آخوند متنفر شود دخترم هم بگويد من ديگر زن طلبه نمي شوم.

پيداست طوري زندگي کردم که معروف نبوده است اينها “آه” به دلشان مانده و لذا حديث داريم مي فرمايد: مردها خودشان را آرايش کنند مرد مي آيد در خانه بوي پي مي دهد حالا عيبي ندارد آدم قصاب باشد ولي وقتي مي آيي در خانه، خودت را بشور. اصلاً مرد يک قيافه اي در خانه مي آيد که اين زن حديث داريم که زن اگر در کوچه راه مي رود يک مرد خوش عطري از بغل او رد شد بوي آن مرد را شنيد، خوش به حال زن ها چه شوهر هايي دارند ما با چه کسي زندگي مي کنيم حديث داريم مردي که به خودش نرسد زنش فاسد مي شود حديث هست، اين که مي گويم از خودم نيست. مردي اگر به خودش نرسد زنش فاسد مي شود يعني بستري را فراهم کرده که زن فاسد شود بچه هم همينطور است اگر پدر و مادر به بچه نرسد بچه فاسد مي شود اگر خود پدر و مادر گاهي با بچه اش نروند يک باغي باغچه اي، پارکي، يک جايي مهماني بروند حالا در مغازه ها يک بستني بخورند آه اين بستني در دل اين بچه مي ماند مي گويد: خدايا همه پدر ها پدرند اين هم پدر يک بار ما را نبرديک بستني براي ما بخرد اين بچه شما با يک بستني گول مي خورد. چرا آب را روي آهک مي ريزند مي ترکد؟ چون اين آهک از بس خشک شده تا آب به آن رسيد متلاشي مي شود خانواده هاي خشک، اگر ديد يک مرد معطري از بغلش گذشت اين خانم متلاشي مي شود اگر ديد باقي پدر ها به بچه هايشان محبت مي کنند اين نمي تواند محبت بکند اين بچه متلاشي مي شود اگر مي خواهيد زندگيتان معروف باشد، معروف باشيد.

۴- آداب و رسوم و عرف جامعه در چارچوب دين

«عاشروهن بالمعروف» يعني فرهنگ عمومي را بايد، البته فرهنگ عمومي صحيح باشد يک وقت ممکن است فرهنگ عمومي همه اشتباه باشد مي گويد: خواهي نشوي رسوا همرنگ جماعت شو. اين غلط است يک وقت در عروسي همه نماز نمي خوانند بگوييم نه قرائتي در تلويزيون گفت: فرهنگ عمومي را بايد رعايت کنيم پس من هم نمازم را بجا بله، نه، اينجا فرهنگ عمومي که با قرآن و حديث با کلمات اهل بيت (ع) منافات نداشته باشد بايد مراعات کنيم زندگي بايد معروف باشد.چند تا سکه حالا يک مردي يک وقت تقوايش گل مي کند مي گويد نه من دخترم را با پنج عدد سکه با يک سکه! اکنون ديگر يک سکه معروف نيست از آن طرف من هم بايد يک مهري بگيرم که رکورد را بشکنم، معروف نيست ما کارمان بايد عرفي باشد ممکن است شما يک کاري انجام دهيد رکورد را بشکنيد اما رکورد شکستن، يکي از وظايف ما رکورد شکستن نيست زماني يک دوستي داشتيم گفت من مي خواهم کاري بکنم رکورد را بشکنم گفتم:

حالا اين وظيفه شرعي شماست؟

اگر بناست رکورد بشکنيم برويم هندوستان مرتاضاني هستند چهل شبانه روز غذا نمي خورند. اين خيلي مهم است؟ اين همه در قرآن مي فرمايد: «کلوا من الطيبات». بخور، بخور، کلوا. آن شخص به آيات “کلوا” عمل نمي کند اين غلط است ما آدم داريم که رکورد را در خواب شکسته است چهل شبانه روز نمي خوابد! اين خيلي مهم است؟ اين ها مرض است مرض امتياز طلبي، يعني دلش مي خواهد کاري بکند که هيچ کس نکرده است ما وظيفه مان اين است که بنده ي خدا باشيم منتهي در بندگي خدا ممکن است کاري بکنيم که رکورد را بشکنيم مثل امام حسين، امام حسين رکورد شهدا را شکست اما نيتش رکورد شکستن نيست او رفت براي اينکه رژيم بني اميه را بردارد براي حذف بني اميه رفت کربلا بيشترين شهيد راه هم داد بيشترين اسير را هم داد زير سم اسب رفت رکورد شکنجه را امام حسين شکست، اما امام حسين اگر در راه مي رفت که الآن مي گفت: که سلام عليکم ببخشيد يک بلند گو دست گرفت مصاحبه کنيم هدف شما از اينکه به کربلا برويد چيست؟ مي فرمايد: بسم الله الرحمن الرحيم مي روم رکورد بشکنم. اگر رکورد مي خواهد بشکند که قصد قربت نبود ما بايد براي خدا قيام کنيم البته گاهي آدم براي خدا قيام مي کند رکورد هم شکسته مي شود مثل شما در عروسي همه نشسته اند متوجه مي شوي نماز را نخوانده اي فوري بلند شو نماز بخوان گرچه آنجا وقتي نماز مي خواني همه نگاهت مي کنند و رکورد هم مي شکني براي خدا قيام کني رکورد شکست، شکست نشکست، نشکست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − = 5